Atalanta Nèhmoura

In waanzin schuilt waarheid

Interview Ed van der Linden

Interview met Ed van der Linden

Ed van der LindenHet volgende interview is met Ed van der Linden, de derde illustrator. Ook hij stelt zich graag even voor. 

Vertel kort iets over jezelf, introduceer je aan de lezers die jou wellicht nog niet kennen.

Ik ben 51, getrouwd, en heb een hond en een kat. Tekenen heb ik m’n hele leven gedaan. Op m’n elfde heb ik een tekencursus gevolgd en sindsdien de potloden niet meer losgelaten. Ik teken van huis uit realistisch. Tegenwoordig teken ik veel reclamewerk zoals schetsen van storyboards, reclamevisuals en illustraties. Sinds een aantal jaren maak ik ook karikaturen en sinds begin 2013 strips. Een hele ommekeer, maar wel een leuke uitdaging om de tekenstijl van heel realistisch te transformeren naar karikaturistische stripfiguren.
Ik heb een reclamestudio waar vanuit ik illustraties, grafische vormgeving en fotografie aanbied aan zakelijke klanten. Door het illustreren is de vraag gekomen of ik ook een strip zou kunnen maken. Ik had al wel eens wat cartoons gemaakt, maar een complete strip was wel weer een nieuwe uitdaging. Hierop is Maybelle ontwikkeld. Een stripfiguurtje dat als eigenwijze, eigenzinnige, brutale en zelfstandige meid een hoop avonturen gaat beleven. Ze kan/zal verschijnen in cartoons, stroken, gags, meer-pagina-verhalen, reclamemateriaal en ze zal zelfs in een eigen album een heus avontuur gaan beleven.

Hoe ben je terechtgekomen in het vak of hobby als illustrator?

Ik heb in 1982 de fotovakschool gedaan en heb een tijdje in de reclamefotografie gewerkt. Dat vak bleek niet interessant genoeg voor mij. Te eenzijdig. Vanuit de tekenhobby heb ik geprobeerd voet aan de grond te krijgen als visualiser/illustrator. ik zat toen net in de overgang van traditioneel naar digitaal. Er was minder vraag naar de illustratiestijl die ik toen had; realistisch airbrushwerk, en ik ben toen omgeschoold naar grafisch vormgever. Ik heb sinds die tijd gewerkt als vormgever, art director en studiomanager bij diverse reclamebureaus. Sinds 2009 werk ik zelfstandig. Vanuit mijn reclamestudio ben ik grafisch vormgever, illustrator en fotograaf.

Op welke wijze werk je, begin je met schetsen of begin je direct aan je opdracht?

Ik ‘schets’ het beeld meestal eerst aan de binnenkant van m’n ogen. Dan ga ik aan het schetsen. Vaak eerst snelle ‘thumbnail’-schetsjes om het idee dat ik heb te visualiseren en wat varianten uit te proberen. Op basis van de grove schets maak ik dan een tussenschets die al redelijk definitief is. Die schets trek ik dan vaak over met alle detail en evt. nog wat aanpassingen. Dit is ook afhankelijk van wat het uiteindelijk gaat worden; strip, cartoon of realistische illustratie, en van het uiteindelijk te gebruiken materiaal; bijvoorbeeld marker, aquarelverf of (kleur)potlood.

Met wat voor materialen en met welke methode werk je het liefst?

Ik werk het liefst met aquarelverf. Dat geeft het rijkste beeld met de meest intense en heldere kleuren. Maar ik werk ook graag met marker, kleurpotlood, grafiet en houtskool. Ook teken ik regelmatig in Photoshop op een Wacom Cintiq. Meestal is dat voor commercieel werk waar tijd geld is.

Kun je vertellen wat je inspireert en waarom?

Inspiratie krijg ik echt van alles. Behalve als ik inspiratie nodig heb. Vaak heb ik door dingen die ik zie (op straat, TV of internet) meteen ideeën voor een tekening of schilderij. Helaas heb ik bijna nooit de tijd meteen met die inspiratie aan de slag te gaan. Jammer, want dan ontstaan de mooiste dingen.

Wie zijn je grote voorbeelden?

In de stripwereld zijn dat Franquin en Dany. Franquin is voor-de-hand-liggend natuurlijk. Er is nooit een betere tekenaar geweest. Dany is m.i. een onderschat talent. In de animatiewereld heb je ‘The Nine Old Men’. Dat zijn de Disney-helden die vroeger de mooie handgetekende animatiefilms maakten. Vakmensen die tegenwoordig niet meer bestaan.
Verder zijn er veel tekenaars en schilders die wel op de één of andere manier iets bijzonders doen, maar als ik dan toch iemand moet noemen, is dat de onlangs overleden Steve Hanks.
Maar andere namen zijn Norman Rockwell, Albert Dorne, Gil Elvgren, Alberto Vargas, Don Eddy, Rob Estes en heel veel meer.

Kun je een voorbeeld (liefst met foto) laten zien van je beste werk en waarom springt dit er voor jou speciaal uit?

Ik ben over dit beeld wel redelijk tevreden. Wat ik hier goed gelukt vind, is de licht- en schaduwwerking en de diepte die er inzit. Of het het beste werk is, weet ik niet. Er zijn best veel werkjes die ik hier zou kunnen laten zien…

Lees je zelf veel boeken en wat zijn je favorieten?

Nee, ik ben geen lezer. Ik heb er het geduld niet voor en door mijn ADHD kan ik me niet concentreren op lezen. Na één alinea ben ik in gedachten al met andere dingen bezig.

Weet je al wat jouw bijdrage aan de Erfwachter wordt en kun je al een tip van de sluier oplichten?

Ik ben bezig met het tekenen van een Araaf. Uiteraard vrouwelijk schoon. De opgeschoonde schets zie je hier alvast.